- A játék célja
- A védők mellett elfutva a célvonal mögé letenni a labdát. Ez az úgynevezett cél. A védők ezt úgy tudják megakadályozni, hogy a labdát birtokló játékost megérintik.
- A pálya
- Ideális esetben 50×70 méteres, de bármilyen füves/műfüves placc is megfelel
- A játékosok
- Egy csapaton belül maximum hat játékos lehet a pályán. De kevesebb játékossal is lehet játszani. Ilyenkor a pályát méretarányosan kell lekicsinyíteni. A csapatok állhatnak csak fiúkból, csak lányokból, de lehetnek vegyesek is.
- A komplikáció
- A labdás játékos csak magához képest hátrafele passzolhat.
- A játék menete
- A két csapat feláll egymással szemben a középvonalon. A támadók a középvonal mentén, a védők a középvonaltól tíz méterre. Az egyik támadó finoman belerúg a labdába, felkapja és megindul az ellenfél célvonala felé. Ez az indítás. Ha valamelyik védő megérinti a labdás játékost, akkor a megérintett játékos lerakja a labdát és átlép fölötte. Ez a gurítás. Itt fontos megjegyezni, hogy az érintést végző játékosnak jó hangosan be kell mondania, hogy touch/táccs. Egy másik támadó ezután felveszi a labdát, ez a játékos lesz a nyitó, és folytatja a támadást. Ha hat érintésig nem volt cél, az ellenfél kapja meg a labdát és az utolsó érintés pontjától indulva próbál célt vinni
- Gurítás
- A labdás játékos lerakja a labdát, és a két lába között hátra gurítja, vagy átlép felette. FONTOS:
- A csípőnek párhuzamosan kell állni a célvonallal, a labda pedig nem pattoghat és nem gurulhat egy méternél hátrébb.
- Indítás
- Egyik, bármelyik, játékos finoman belerúg a labdába, felkapja és elindul vele. FONTOS:
- A labda nem gurulhat egy méternél messzebbre.
- Érintés
- Azaz ’touch’. Minden minimális érintkezés touch-nak számít, legyen az érintés ruhán, testen, hajon vagy labdán (ez utóbbi persze csak akkor érvényes, ha valaki fogja azt a labdát). Fontos azonban, hogy csak olyan játékoson érvényes a touch, aki éppen birtokolja a labdát.
- Nyitó
- Minden olyan labdás játékos nyitó, aki gurítás után felveszi a labdát. Ha a nyitó játékost megérintik a védők, automatikusan az ellenfélhez kerül a labda. Ezért ilyenkor célszerű minél hamarabb lepasszolni a labdát. Ezenfelül, a nyitó nem vihet célt. Tehát, ha a célvonal mögött lerakja a labdát, akkor az automatikusan az ellenfélhez kerül.
- Cél
- Minden cél egy pontot ér. Célnak számít minden olyan labda, amit egy játékos a célvonal mögött lerak, úgy, hogy a védők közben nem érnek hozzá.
- Passz
- Rúgást leszámítva bárhogyan át lehet adni a labdát, amíg az hátrafele cserél gazdát.
- Labda átadása az ellenfélnek
- A labda a következő esetekben gurítással cserél csapatot:
- leesik a földre (iránytól függetlenül)
- a nyitót megérintik
- a nyitó a célvonal mögött leteszi a labdát
- a hatodik érintés után
- a labdát birtokló játékos kilép pályáról
- a gurítást helytelenül végzik el
- az indítást helytelenül végzik el
- Az alábbi esetekben a labda büntetéssel cserél gazdát. Tehát az újdonsült védők 10 métert hátrálnak, a friss támadók pedig indítanak:
- előre passz
- érintés utáni passz
- a gurítást nem a megfelelő helyen végzik el
- az indítást nem a megfelelő helyről végzik el
- a védők lesen vannak, azaz nem mentek hátra 5 vagy 10 métert
- akadályoztatásnál
- ha több mint 6 játékos van a pályán
- helytelen cserénél
- ha nem történt érintés, de a játékos mégis bemondja
- minimálisnál erősebb érintésnél
- Csere
- Minden csapatnak maximum 8 cserejátékosa lehet. A friss játékos csak akkor léphet a pályára, amikor a régi már lement. Ez alól a szabály alól kivételt képez a sikeres cél: ilyenkor egészen az indításig szabadon mozoghatnak a cserék a pályán. A játék közben bármikor lehet cserélni, de csak támadásnál célszerű.
- Les
- Ha a védő nem megy hátra 5, vagy adott esetben 10 métert.
- Akadályoztatás
- Védők: ha érintés után nem mennek hátra, elállva így a támadók útját.
- Támadók: ha a labdás egy társa mögött fut el, hogy ne érjék el a védők.